Ontmoeting met stage en city centre - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Water - WaarBenJij.nu Ontmoeting met stage en city centre - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Water - WaarBenJij.nu

Ontmoeting met stage en city centre

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

31 Augustus 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo, weer even tijd voor een berichtje! Na een heerlijke 1e nacht ging mijn wekker om 08.30uur: alle tijd om me klaar te maken voor mijn 1e afspraak met mijn stage om 10.00uur. Vandaag wordt mij al duidelijk: 10.00uur afspraak kan ook 1,5uur later zijn . WOUW! Wat een ongeloofelijk mooie Lodge! Zelfs op deze bewolkte dag ziet hij er kleurig uit! (check: www.ashanti.co.za om het zelf te ervaren). Ik heb een afspraak met mijn stagebegeleidster Sue. Ik krijg een warm welkom: ‘ik heb er zo naar uitgekeken je eindelijk te ontmoeten!’ Ze neemt me mee naar de bar en drinken een koffie. Ze lijkt me erg aardig en verteld over de Lodge: 140 overnachtingsplekken, variërend van 5 campingplaatsen tot een superluxe suite!! Gelukkig versta ik haar Engels goed, maar vind het behoorlijk lastig adrem te reageren. Ze zegt: ‘ik kan niet wachten tot je hier de boel gaat veranderen, het gaat al 11jaar op dezelfde manier. Het wordt hoogtijd dat iemand met een frisse kijk hier bepaalde projecten gaat aanpakken.’ Jahoeee!! Klinkt allemaal erg goed en krijg er echt zin in. We spreken af dat ik de eerste twee weken ‘op de werkvloer begin’ om kennis te maken met personeel en de werkwijze. Mijn eerste project zal het aanpakken van de bar/ keuken/ restaurant zijn. Ze adviseert me om direct aantekeningen te maken waarvan ik denk dat er verbetering kan plaatsvinden in systeem of werkwijze. Ook krijg ik een werkplek met computer en internet beneden in de office. Dan nog even een leuk detail: ik mag gratis mee op een aantal trips!!
Na deze kennismaking rij ik met JP en Karin mee naar het stageadres van JP, middenin het centrum. De eigenaar zegt ‘om te komen in het werk’! We gaan zitten aan een tafel en er komen steeds meer medewerkers bijzitten om gezellig te kletsen. Wij vragen onszelf na afloop af: ‘wat verstaan ze onder: omkomen in het werk?’  Buiten legt Karin nog 1x uit hoe we weer terug moeten lopen naar huis: het verlengde van Long Street is Kloof Street (en daar woon ik): simpel is dat (?). En daar staan we dan: middenin CT, niet wetend waarheen te moeten. We gaan eerst even Afrikaans lunchen op een terras (in de winter!) en daarna verkennen JP en ik de city centre. We bezoeken een shopping mall en wat een ongelofelijk goedkope goederen verkopen ze daar. Je stapt een winkel binnen en wordt overvallen met een walm van plastic (vergelijk de geur met een bezoek aan de Action in NL of de Douglas, alleen dan geen parfumgeur maar plastic). Broeken zijn er al verkrijgbaar vanaf 2 euro! Uiteindelijk koop ik een slingerverlichting met allemaal kleine roosjes ter versiering van mn appartement. Om 16.00uur gaan we richting de telefoonwinkel waar JP de dag ervoor zijn mobiel heeft achter gelaten ter reparatie. Hij zou vandaag om 15uur klaar zijn, maar aangekomen bij de telefoonzaak wordt ons gezegd dat de telefoon nog niet klaar is en dat we over een uur maar weer moeten komen. Wanneer we 1,5uur later weer komen is de telefoon nogsteeds niet klaar (‘komt het vandaag niet, dan komt het volgende week wel??’) We spreken af dat ze de telefoon morgenochtend om 10.00uur thuisbezorgen. Nou, ik ben benieuwd!!
Op straat worden we diverse keren benadert door duistere types. Ik negeer ze en loop gewoon door zonder ze aan te kijken, maar het lijkt of JP ze aantrekt ofzo en gaat soms zelfs een gesprek met ze aan: ‘kom JP, doorlopen!’  Ik blijf alert maar voel me met z’n tweeën absoluut veilig.
’s Avonds eten we onder het genot van een rosé in mijn appartement: gebakken aardappelen, sla met komkommer en tomaat en allebei een gerookte makreel! Heerlijk!

Om 00.30u zoek ik mijn bedje (lees: 2 persoonsbed) op, want het was wederom een dag met nieuwe indrukken… Wat zal ik morgen allemaal beleven??

@ jullie allemaal: fijn om berichtjes te ontvangen!!

Liefs, Majo

  • 31 Augustus 2007 - 10:45

    Tineke:

    Hoi hoi, Ik krijg maar niet mijn reacties onder je berichten. Eindelijk is er één gelukt, maar nu staat die onder je vorige bericht. Nou ja zeg, nog een keer proberen. Zet-em-op!Doei!Kus.

  • 31 Augustus 2007 - 10:47

    Tineke:

    Jippieieie, het is gelukt!!

  • 31 Augustus 2007 - 11:07

    Inge:

    Hey Majo,

    Zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!! Klikt errug spannend allemaal!

    Heel veel succes met stage!
    Ik blijf je volgen op deze site =)

    Liefs Inge

  • 31 Augustus 2007 - 12:07

    Stijn Willemen:

    Hoi marjolein,

    Erg leuk om zulke verhalen te lezen over jouw avonturen en kaapstad. Erg veel succes met je stage. T' zal best veel verantwoordelijkheid hebben denk ik :P

    Groetjes,

    Stijn

  • 31 Augustus 2007 - 12:41

    Sjon:

    Wooooo, wat een ervaringen en indrukken zo de eerste dagen. Blijkbaar ben je erg welkom op je stage-adres, dat voelt vast fijn. Zet 'm op en heel veel plezier!

  • 31 Augustus 2007 - 13:17

    Marlien:

    Klinkt goed
    succes & veel plezier meid!!!

    Liefs!

  • 31 Augustus 2007 - 14:58

    Car + Wil:

    heey liefie!
    mij ma en ik zitte net je berichten te leze! klinkt allemaal spannend en leuk! maare ik vroeg me af (kan zijn dak niet goed geleze heb) maar wie is JP? is dat de duitse buurman? is het een interessante buurman ;) haha
    naja! ik kijk al uit naar je volgende berichten, volg ze met spanning! echt super dat je dit allemaal durft! en fijn dat de reis zo goed is gegaan!!
    mis je,
    liefs je nichtie + je tantie

  • 31 Augustus 2007 - 20:48

    Rianne:

    Hey chika, je bent er.. was echt nieuwsgierig naar je aankomst en je eerste indrukken, mooi om te lezen hoe het met je gaat en hoe je alles beleeft. Gelukkig ben je goed opgevangen! Zo te horen zit je daar wel op je plek wat betreft stage, als je al een keer chagrijnig opstaat in de morgen is dat vast en zeker minder wanneer je op je werk aankomt en dat mooie kleurige-fleurige gebouw ziet! Zie je ook al helemaal zitten in je kantoortje. Je kamer wordt vanzelf wel wat meer 'eigen' naarmate je er langer bent en zo te lezen ben je hem al behoorlijk aan het pimpen met je rozenslinger etc. Laiverd hou je taai daaro, en om maar even een beetje Engels erdoor te gooien; you can do it girl! dikke kuz

  • 02 September 2007 - 17:44

    Wil:

    He lief sissie!

    Verbazingwekkend dat het nu alweer klinkt alsof je er al een paar weken zit!! Goed van je, stage-info klinkt trouwens ook top!

    En lekker Hollands gegeten zo te horen, is het niet zo'n op-straat-eten-cultuur dat je zelf kookt? Heb je een keukentje? En gezellig, die slinger!! Goed idee!

    Dikke kus van je zus

  • 02 September 2007 - 18:03

    Jeannine:

    He lieve nicht! WOW wat een belevenissen en wat ben je stoer zeg!Volgens mij heb je de zaden voor de geldboom gepland,vavanond verzorg ik de 1e vruchten...
    Ik ben hartstikke trots op jou!
    Kus Jeannine

  • 06 September 2007 - 15:10

    Nicole Keizer:

    geweldig meissie om al deze indrukken van je te lezen! hartstikke fijn dat je veilig bent aangekomen! nou heel veel plz en succes daar!

    liefs

  • 13 September 2007 - 18:39

    Ome Gerard En Marit:

    leuk om te lezen die verhalen. geniet ervan. Even een vraagje van Marit,is het daar net zo laat als hier (in Beesd)
    we horen wel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

In september 2007 zal ik beginnen met mijn Managamentstage van Facility Management. Hiervoor vertrek 5 (a 6) maanden naar Zuid-Afrika. Via dit digitale dagboek hou ik jullie op de hoogte van mijn (stage)ervaringen!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 22230

Voorgaande reizen:

07 Juni 2010 - 20 Augustus 2010

Eastern-Africa

28 Augustus 2007 - 05 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: